Gå till innehåll

Säffle kommun – externwebb som skapar stolthet och får beröm i mataffären

Säffle.se - finalist i Guldhanden 2020

Säffle kommun behövde en ny webb med ett modernt webbpublicerings­verktyg, dels för att uppfylla tillgänglighetskraven och ge kommuninvånarna en bättre digital service. Men framförallt ville de ha ett snyggt skyltfönster utåt. Och det har de fått. Projektledaren har till och med fått hejarop i kön på ICA efter att de lanserat sin nya externwebb.

Vi har gjort en del framsteg med vår kommunikation de senaste åren, men den förra webben, som lanserade 2010, släpade efter. Vi ville ha en lättnavigerad och modern informationsbank för kommuninvånarna, där de hittar allt de behöver veta om våra verksamheter. Men minst lika viktigt är det att ha ett attraktivt skyltfönster som visar upp Säffle och som gör att besökaren blir inspirerad och nyfiken, säger Johan Österman, kommunikationsansvarig och projektledare, Säffle kommun.

Tätt samarbete kring design

Med en av Soleils paketlösningar, komplett externwebb, i grunden och specialanpassningar vad gäller främst design, men till viss del funktionalitet, har Säffle kommun skapat något nytt och mer vågat än många andra kommuner.

Designen har varit främst prioriterad och de använder mycket bilder och andra grafiska element för att sticka ut. Känslan är lite mer som en upplevelsesajt än en kommunwebb, även om den innehåller alla viktiga funktioner och all relevant information, säger Pia Ransed, projektledare, Soleil.

Kommunen själva tycker att skillnaden mellan nya och gamla webben är som natt och dag, både funktionsmässigt och designmässigt. Eftersom hälften av besökarna surfar med mobiltelefon var det viktigt att ha en responsiv webbplats, men det var också av stor vikt att designen skulle matcha den grafiska profilen. Jörgen, som är designer på Soleil, var på plats och designade tillsammans med kommunen.

Jag åkte till Säffle flera gånger under projektet och vi satt och jobbade fram designen tillsammans. Det gav mig en chans att förklara vilka val de behövde ta ställning till och det gav dem chansen att direkt se vad de gillar och inte gillar. De har dessutom varit duktiga på att tidigt lägga in innehåll så att vi lättare kunde se om våra idéer höll för det material de vill visa. Detta gjorde att vi kunde korrigera designen löpande, berättar Jörgen Nylén, Tjänstedesigner, Soleil.

Det rätta verktyget för att marknadsföra Säffle

Målet var att ta fram en kommunwebb som sticker ut och att webbplatsen präglas av den stil som Säffle kommun har etablerat i sina sociala medier.

Jag tycker verkligen att vi sticker ut. Vi har hittat något som inte känns så myndighetsaktigt, vi är mer lekfulla och inbjudande. Det är jag väldigt nöjd med. Nu har vi dessutom det rätta verktyget för att visa upp och marknadsföra Säffle. SiteVision är ett roligt CMS att jobba med när det gäller att skapa kampanjsidor och leda in besökarna från sociala medier, menar Johan.

Specialanpassad kalender

Kommunen använder Visit Värmlands evenemangskalender, men ville komma ifrån att redaktörerna måste lägga in information på två ställen. De önskade även större möjligheter att kunna anpassa kalendern. Därför har Soleil flyttat över evenemangen från Visit Värmland och skapat en helt ny kalenderfunktion, som innebär större valmöjligheter och som gör att allt finns samlat på ett ställe.

Kalenderfunktionen är något mer avancerad än den som ingår i paketlösningen. Vi flyttade över hela vår turismwebb. Exempelvis har vi en central turismkalender och olika kalendrar i verksamheterna. Nu har vi samlat alla i ett stort arkiv, förklarar Johan.

Vissa undersidor, som exempelvis ”Uppleva och göra” har sitt eget utseende. Några delar behöver få lite mer plats och de har därför fått en egen ingång. På Medis, Säffle kommuns kulturhus, kan besökarna till exempel köpa biljetter direkt på webben, och Medis har även en egen kalender.

Får positiva kommentarer i matbutiken

Kommunen har fått mycket uppmärksamhet i lokaltidningen för sin nya webb och både medarbetare och kommuninvånare gillar den.

Vi är lite överväldigade över responsen. Jag hör ofta medarbetarna prata i korridoren om att webben är jättesnygg, så de verkar stolta. Vi har även fått mycket positiva kommentarer i sociala medier, via mejl och i kön på ICA, berättar Johan.

De bjöd även in alla Säfflebor till ett lanseringskalas på biblioteket och firade med tårta.

Det kom flera hundra personer. Där fick vi mycket feedback, exempels som att webben är både snygg och lättnavigerad, säger Johan.

Stort engagemang internt

Alla kommunens verksamheter har varit engagerade och tycker att projektet har varit både roligt och viktigt.

Vi hade en projektgrupp på cirka tio personer, som är utspridda i vår organisation. De har olika typer av yrken och är duktiga på och intresserade av webb. Det har flutit på oerhört bra och det har nog varit det roligaste projektet jag har varit med och lett, tycker Johan.

Samarbetet har fungerat mycket bra i projektet som helhet, både mellan Soleil, kunden och internt i kommunen.

Soleil har verkligen förstått vad vi vill och de har hakat på. Designern Jörgen har fångat upp alla idéer vi har öst över honom från vår omvärldsspaning och utvecklaren Kristoffer har också gjort ett jättejobb, avslutar Johan.

Om Säffle kommun

Säffle ligger i Värmland och är Sveriges yngsta stad, även om bygden är gammal. Kommunen har knappt 16 000 invånare och drygt 1 600 medarbetare.

Framgångsfaktor

Alla verksamheter i Säffle kommun har ställt sig bakom och varit engagerade i projektet. Tack vare det har de kunnat satsa tid, energi och pengar. De har också varit öppna och lyhörda och samarbetet har fungerat fantastiskt bra.

Finalist Guldhanden 2020 för Bästa offentliga webbplats

Hösten 2020 gick Säffle till final i Sitevisions tävling Guldhanden, i kategorin Bästa offentliga webbplats.

Publicerad • 18 februari 2020