Gå till innehåll

Interjakt – från workshop till lanserat intranät i SharePoint på en månad

På Interjakt kommunicerade ledningen med medarbetarna via Facebook-grupp, mejl och Messenger. För att få en mer effektiv internkommunikation och ta kontroll över både informationsflöde och säkerhet satsade de på att ta fram ett intranät i Microsofts plattform SharePoint. Lagom till Coronapandemin bröt ut kom de igång med sin nya digitala arbetsplats.

Intranätet uppfyller alla förväntningar. Och det var ett otroligt bra och kostnads­effektivt projekt där Soleil utbildade oss och vi sedan fått möjlighet att bygga upp det mesta själva, säger Jonas Ås, VD, Interjakt.

Sedan Interjakt lanserade sitt nya intranät har mejlfrekvensen minskat stort. Och nu när kraven på digitala samarbeten är högre än någonsin är de glada att de valde att satsa i rätt tid. Och vi också förstås.

Tidigare gick all information via mejl och det fanns ingen plattform som samlade all information. Vi behövde förbättra internkommunikationen mellan administrativ personal, butikspersonal och alla delar i kedjan. Vi ville också ha en säker lösning där vi äger informationen inom organisationen, berättar Jonas.

Högst prioriterat var därför att ta fram en plattform som alla kan nå och där allt finns samlat. Microsoft har satsat mycket på Microsoft 365-sviten (tidigare Office 365) och allt som en organisation behöver när det gäller samarbeten, planering och dokumenthantering finns här.

Strukturen har varit viktigast för dem och intranätet består till stor del av information till butiker, om exempelvis marknadsföring och utbildning, förklarar Jörgen Nylén, tjänstedesigner och projektledare, Soleil.

Komplett digital arbetsplats till hyfsat billig peng

Ett intranät i SharePoint är en kostnadseffektiv lösning, dels för att det går snabbt att bygga upp det utan att ta hjälp av utvecklare, dels för att det inte kräver några underhållskostnader. Organisationen betalar bara för sin Microsoft 365-licens.

Det viktigaste för att få en användarvänlig plattform är att ta reda på dina behov och att bygga utifrån det du vill uppnå. Det finns många möjligheter i Microsoft 365, det är lite som lego – många små bitar som tillsammans kan bilda något bra, menar Jörgen.

Interjakt har valt en enkel lösning med ganska få specialfunktioner. Exempel på extra funktioner de har är en lista över alla butiker, som styrs via personalkatalogen (AD:t) och anmälningsformulär till utbildningar, som de använder apparna ”Forms” och ”Power automate” till.

Det har varit kul att det verkligen var funktion i fokus – detta måste vi lösa och då löser vi det. Att lösa någons problem i arbetsvardagen gillar jag, säger Jörgen.

En inloggning räcker

Nu ska de styra om all kommunikation och stänga ner de andra kanalerna successivt.

Det som är bra är att vi nu inte behöver ha våra kanaler utspridda som förut. Allt finns samlat på samma ställe och vi kan till exempel enkelt dela protokoll med styrelsen och ägarna tack vare att vi har dokumenten i molnet, säger Jonas.

Med mejl i Outlook, samarbetsgrupper i Teams, sociala flöden i Yammer och dokument och marknadsmaterial i SharePoint har de en komplett digital arbetsplats. Och det bästa är att den bara kräver en enda inloggning.

Fick allt de önskade

Vi var beredda på att inte kunna få allt vi önskade, men intranätet uppfyller alla förväntningar. Och det var ett otroligt bra och kostnadseffektivt projekt där Soleil utbildade oss och vi sedan fått möjlighet att bygga upp det mesta själva. Jag kan ge alla mina goda rekommendationer till Soleil. Vi har varit jättenöjda, för dem har kunden verkligen rätt och de hade ett bra arbetssätt för att få fram våra önskemål och sedan förverkliga dem, tycker Jonas.

Om Interjakt

Interjakt Länk till annan webbplats. säljer allt inom jakt, skytte och friluftsliv. De har 85 butiker i Norden och finns i Sverige, Norge och Finland. Totalt jobbar nästan 300 medarbetare på Interjakt.

Publicerad • 7 juni 2020