Hudiksvall.se klättrade nära 50 placeringar på Webperfs rankinglista över kommunala webbplatser efter nylansering

Startsidan på Bollnäs kommuns webbplats

Hudiksvalls kommun behövde förbättra tillgängligheten på webbplatsen för att uppfylla lagkraven enligt Webbdirektivet. Med stort engagemang och målmedvetenhet drog de igång ett projekt för att ta fram en ny officiell webb och en ny webb för Bromangymnasiet. Utöver tillgänglighet var det en snygg design och smarta funktioner som stod på önskelistan. Efter lanseringen har de klättrat från plats 53 till 6 enligt Webperf, som jämför och utvärderar kommuners webbplatser när det gäller tillgänglighet, webbstandard och informationssäkerhet.

Både lagkrav och pandemi ställde höga krav på webben

Det viktigaste för oss var att uppfylla tillgänglighetskraven i webbdirektivet. Vi hade egentligen tänkt prioritera detta tidigare, men så kom pandemin och vi fick fokusera på annat. När Digitaliseringsmyndigheten gav oss en omfattande rapport under hösten 2021 blev det bråttom att se till att vi uppfyller lagkraven. Samtidigt blev det tydligt under pandemin vilken betydelse en bra webbplats har. Det hjälpte oss att prioritera bland behoven. Vi hade sett många behov som vi behövde fixa och vi var taggade på att göra det enklare för besökarna med en del nya funktioner, berättar Annacarin Andersson, kommunikationschef i Hudiksvalls kommun.

Kommunikationsenheten satte sig tillsammans och brainstormade kring behov och önskemål. Utifrån det tog de fram en dummy som blev underlag till oss på Soleil. På listan fanns bland annat tydligare sökfunktion, bra nyhetslistning och mobilanpassning.

Sedan fick Soleil tala om vad som var klokt ur ett tillgänglighetsperspektiv och genomförbart. Det var ett jättebra arbetssätt för oss. Soleil har också varit bra på att hitta sätt att återanvända lösningar.

Vi är jättenöjda med resultatet. Vi har fått mycket positiv respons och det känns väldigt bra att vi nu har moderna webbplatser som både uppfyller tillgänglighetskraven och verksamheternas behov, tycker Annacarin.

Kommunen ser ett fortsatt behov av att kunna lyfta nyheter på startsidan, det har varit tydligt under pandemin. Därför finns möjlighet att prenumerera på nyheterna, som ofta också har fungerat som pressmeddelanden, till sin mejl.

Lätt att hitta rätt

Att på ett bättre sätt integrera e-tjänsterna med informationen på webbplatsen var viktigt för kommunen. Tydliga ”självservice-knappar”, som gör det lätt och snabbt att hitta e-tjänsterna samtidigt som besökaren får med sig nödvändig information, blev en lösning. Kontaktuppgifterna har också fått ett lyft både när det gäller design och funktion. Centralt i projektet har varit hur de nya webbplatserna fungerar för den som surfar via mobiltelefon. Det blev riktigt bra, tycker Annacarin. Bromangymnasiet hade exempelvis en mobilapp tidigare, som inte uppfyllde tillgänglighetskraven. I och med den nya webbplatsenhar appen spelat ut sin roll, att besöka bromangymnasiet.se via mobilen går minst lika bra.

Nu kommer vi att tillgänglighetsgranska webben löpande för att se så att vi har landat rätt och uppfyller alla krav, säger Annacarin.

Hittills har satsningen gett goda resultat. Den tidigare webben låg på plats 53 i Webperfs jämförelse över kommunala webbplatser. I juni 2022 hamnade hudiksvall.se på plats 6. Läs mer om Webperfs rapport från juni 2022 på webperf.se Länk till annan webbplats.

Byggd på befintliga mallar

Redaktörerna har inte behövt skriva om innehållet alls då de nya webbarna är helt och hållet byggda på de mallar som fanns tidigare. Det som var mest prioriterat i det här projektet var design och funktion eftersom kommunen hade jobbat mycket med sitt innehåll tidigare. Vi har strävat efter en bra balans mellan alla olika element och har jobbat mycket med navigeringen.

Vi satte ihop en ny grundmall och när det var dags att produktionssätta ändringarna så räckte det med att peka om de befintliga mallarna till grundmallen. Då fick alla sidor den nya designen direkt, berättar Per Lundström, Support-och förvaltningsansvarig, Soleil.

Snygg listning säljer in skolans utbildningar

Bromangymnasiet.se är uppbyggd på samma sätt som den officiella webben och ligger som en underwebb. Skolan ville visa upp och marknadsföra sitt stora utbud av utbildningar på ett snyggt och enkelt sätt. Därför finns en speciallösning där de olika programmen är listade på startsidan med matchande ikon. På sidan för alla program finns samma listning fast med bilder istället för ikoner. Det upplägget återfinns även på den officiella webben för att presentera grundskolorna.

Vackra naturbilder och Hudiksvalls skyline ramar in webben

Utseendet har fått ett riktigt lyft. Vi la in en modul så att en bild slumpas på startsidan utifrån årstid. Här kan vi peka ut en vår mapp, sommarmapp, höstmapp och en vintermapp, förklarar Per.

Längst ner på sidan finns en stilren skyline för att rama in webbplatserna på ett snyggt sätt. Det finns en variant för hudiksvall.se och en egen för bromangymnasiet.se.

Långvarigt samarbete

Soleil har förvaltat Hudiksvalls kommuns webbplatser sedan 2015 då vi byggde en ny webb i Sitevision. I det här projektet var det förvaltningsteamet på tre personer som ansvarade förarbetet och webbplatserna lanserades i februari 2022.

Soleil är prestigelösa och lyhörda, det funkar jättebra att samarbeta med dem, avslutar Annacarin.

Fler bilder på www.hudiksvall.se

Om Hudiksvalls kommun

I Hudiksvall bor cirka 38 000 personer. Kommunen har ca 3 300 medarbetare.

Framgångsfaktor

Många års nära samarbete mellan oss och Hudiksvalls medarbetare gör att vi känner varandra väl och samarbetet flyter på.

Hudiksvall har sedan tidigare arbetat fram ett bra innehåll på webbplatsen och kunde i det här projektet istället fokusera mer på designen.

Med en bra och smart uppsatt mallstruktur redan för fem år sedan, gick det lätt att nu bara ändra på mallarna för att Hudiksvall skulle få ett helt nytt utseende på sin webbplats.

Kontakt

Publicerad • 15 juni 2022

Vill du veta mer?

Vi kontaktar dig