Gå till innehåll

Vi förstärker vår strategiska närvaro hos våra kunder

Jonathan Lind kommer att förstärka vår strategiska närvaro hos våra kunder.

Jonathan Lind kommer att förstärka vår strategiska närvaro hos våra kunder.

Jonathan Lind har jobbat hos oss på Soleil i många år och har en enorm kompetens inom de flesta av våra områden. Efter slutförda studier inom datavetenskap har han jobbat som utvecklare, förvaltningsledare, förstudieledare, verksamhetsutvecklare och på slutet som säljare. Nu kommer han istället att bidra med sin kunskap och erfarenhet i rollen som verksamhetsutvecklare igen.

Jonathans önskemål om att få jobba ännu mer med kunderna på det här sättet ligger helt rätt i vår resa mot att bli en ännu mer strategisk partner inom den digitala arbetsplatsen. När vi dessutom har förstärkt med ännu fler riktigt skickliga rådgivare såg Jonathan också att det passade väldigt bra in i organisationens förändring.

Vi jobbar i en självledande organisation vilket innebär att våra medarbetare själva fattar beslut som de här. Det har aldrig funnits på tapeten att stoppa kompetenta människor att hitta sin plats på Soleil, säger Per Johansson, vd på Soleil.

Jonathan, varför går du nu tillbaka till att jobba med verksamhetsutveckling?

Jag har de senaste två till tre åren jobbat med försäljning och tyckt att det varit superkul. Min styrka har legat i en förståelse och ett genuint intresse för kundens problem och utmaningar. Nu vill jag fokusera helt på att hjälpa kunder att ställa de frågor som behövs, och analysera människornas behov och förutsättningar. Det är det jag tycker är allra roligast och jag ville helt enkelt lägga allt mitt fokus på det.

Vad innebär den nya rollen, vad kommer du göra?

Rent praktiskt kommer jag jobba väldigt verksamhetsnära i våra kunders organisationer. Jag kommer bilda mig en uppfattning av behoven, utmaningarna och förutsättningarna hos människorna som använder de digitala verktygen. Mitt arbete ska ge kunden en ökad förståelse för vad de bör fokusera på. Om det är ett nytt intranät, ett nytt arbetssätt eller kanske en minskning av digitala verktyg.

När behövs stöd av en verksamhetsutvecklare?

Oftast kommer vi in tidigt i processen kring införande av ett nytt system. Då önskar kunden att vi genomför en behovsanalys för just det tänkta systemet. Jag vill dock mena att en verksamhetsutvecklare bör ses som en långsiktig kompetens att utnyttja över tid. En slags digital strateg som alltid har fokus på människorna men en god förståelse även för organisationens digitala arbetsplats. I ett sånt samarbete märker vi att våra kunder får ut maximal effekt av sin digitaliseringsresa. Vi hjälper till att strukturera behoven, prioritera förändringsarbete och rådgöra i digitaliseringsfrågor.

Publicerad • 9 mars 2023