Smarta intranät för bättre intern kommunikation

För att en verksamhet ska fungera bra och vara effektiv krävs information. Med ett bra intranät kan din verksamhet samla information på ett ställe, kommunicera på ett interaktivt sätt och förse anställda med material och kunskap samtidigt som ni stärker ert varumärke och er kultur. Vi vet, för vi har hjälpt många kunder att skapa bättre digitala verktyg, både internt och externt. Vi skapar intranät för dig och din verksamhet, kommun eller företag.

Så hjälper vi dig till ett bättre intranät

Vi vet att intranät kan göra enorm skillnad, men bara om de används rätt och ger mervärde för verksamheten och användarna. Därför lägger vi lika stor vikt på tekniken som på de mänskliga relationerna, både internt och externt. Det har gjort att vi idag är bevisat bäst på några av de viktigaste digitala verktygen. Tillsammans med våra kunder Rikshem, TL Bygg, Collectum och Pensionsmyndigheten har vi vunnit priser som Web Service Awards och Guldhanden.

Med de rätta digitala verktygen och ett genomtänkt intranät hjälper du medarbetarna att:

  • Få aktuell, viktig, rätt och relevant information.
  • Få hjälp att få en överblick över dagens arbetsuppgifter, att prioritera rätt och att snabbare slutföra en uppgift.
  • Samarbeta och dela med sig av information till andra medarbetare digtalt.

Frågor och svar om intranät

Det räcker inte längre med att ha ett trevligt kontor där man har tänkt på att medarbetarna måste sitta eller stå ergonomiskt korrekt under arbetet. Den fysiska arbetsplatsen är nog så viktig. Men, när vi tillbringar så stor del av dagarna med att arbeta i olika digitala system - ja, då måste även dessa utvecklas och faktiskt underlätta och hjälpa medarbetarna med arbetsuppgifterna. Hur den digitala arbetsplatsen är utformad och fungerar kan påverka allt från effektivitet och produktivitet till samarbete, stressnivåer och trivsel. Därför är det så viktigt att man satsar även på den digitala arbetsmiljön!

Vad betyder då "den digitala arbetsplatsen"? Svaret på den frågan varierar säkerligen en del beroende på vem man frågar men här på Soleil har vi valt att definiera det som ett samlingsnamn för alla de digitala verktyg och system som används i arbetet. Med andra ord handlar det om den digitala motsvarigheten till den fysiska arbetsplatsen, något som blir viktigare och viktigare i takt med allt mer arbete bedrivs digitalt. Och intranätet fungerar i detta sammanhäng utmärkt som hub och utgångspunkt i denna digitala miljön.

De mest framgångsrika intranäten som vi bygger har alla en sak gemensamt - de är framtagna med ett eller flera mål som de ska uppfylla. Att starta arbetet med intranätet med att ta fram målen för det är därför ett måste. Utifrån målen hjälper vi dig sedan att realisera ett intranät med de rätta funktionerna för just er.

Det finns många funktioner som i stort sett alla av våra kunder använder och som gör ett intranät till ett bra och funktionellt intranät. Det här är några funktioner du inte bör missa:

En pricksäker sökfunktion som ger personliga sökträffar

En sök-funktion som gör att ni exempelvis hittar rätt sidor på intranätet, dokument, medarbetare, grupper, inlägg och så vidare. Sökfunktionen ska även kunna integreras med andra interna system så att användarna slipper att använda sökfunktioner i olika system, utan kunna nå allt från ett ställe. Dessutom ska användarna bara se den information de är behöriga att få ta del av i respektive system.

Sociala funktioner för mer interaktion

Funktioner som gör att medarbetarna kan interagera och samarbeta med varandra digitalt är A och O. Att kunna göra inlägg, skapa samarbetsgrupper, dela länkar och sidor, skapa etiketter för att strukturera och hitta, kommentera dokument och så vidare gör samarbetet lättare.

Samarbetsfunktioner ger starkare gemenskap

Det finns många verktyg för att samarbeta digitalt idag och de utvecklas hela tiden och blir mer snabba och effektiva. Att man snabbt kan skapa grupper utifrån organisationstillhörighet, projekt eller intresseområden är mycket uppskattat. Samarbetsverktygen kan kopplas både till användare och grupper och göra arbetet enklare och snabbare.

Välorganiserad dokumenthantering - effektivare och säkrare

I alla organisationer arbetar man dagligen med att hantera dokument. Och för de flesta är det ett arbete som tar tid och är fyllt med en hel del irritation. Det kan vara svårt att hitta rätt dokument, det senast uppdaterade dokumentet, om dokumentet bara kan ses av de med behörighet till det och så vidare.

När du har kontroll över arbetsprocessen, vilka som har tillgång till dokumenten och har utbildat medarbetarna hur man på bästa sätt arbetar med dokumenten, ja då har du en effektiv och säker dokumenthantering.

Ett enkel och intuitiv plattform i grunden

För att det ska vara enkelt och snabbt för redaktörer och medarbetare att nå ut till sina målgrupper behöver plattformen vara lätthanterlig och intuitiv. Därför är det bra att tänka igenom vilka behov man har på plattformen innan man sätter igång.

Vi är specialister på SiteVision och Microsoft 365 och därför kan vi förstås ge dig de bästa förutsättningarna att få era behov tillgodosedda med alla de verktyg som erbjuds hos de här plattformarna.

Om du ska välja SiteVision eller Microsoft 365? Ja, det har vi skrivit ett blogginlägg om som vi rekommenderar att du läser. Men vill du ha det korta svaret så tycker vi att du ska kombinera de båda för att få ut så mycket det bara är möjligt.

BLOGG: SiteVision eller Microsoft 365 - vilken ska jag välja?

Jadå. Vi vet att man ibland behöver komma igång snabbt med ett nytt intranät och kanske har mer tid och resurser att lägga på intranätet senare. Vi har tagit fram en paketlösning med ett intranät i SiteVision som innehåller de viktigaste funktionerna så att du snabbt kan komma igång. En av alla fördelar är att du inte heller bygger in dig och blir låst, det här är en lösning som går att fortsätta att utveckla.

Läs mer om paketerat SiteVision

Såklart. Vi vill att lösningarna verkligen ska komma till användning och göra skillnad för er. Därför kan vi hjälpa er från en första idé till färdig produkt. En förstudie eller effektkartläggning ger grunden till slutresultatet. Här prioriterar vi alltid dina användare och deras behov högst!

Det är viktigt för oss att de digitala verktygen ger mervärde till medarbetarna och gör det enklare och bättre för dem i vardagen. Därför kommer alltid våra designers, UX-are och contentspecialister med tidigt i processen så att upplevelsen för användarna blir den bästa.

Vi vill även att era medarbetare ska kunna använda de digitala verktygen på rätt sätt så att alla fördelar med verktygen verkligen uppnås. Därför hjälper våra utbildare och verktygsspecialister er med utbildningar, manualer, support och användarstöd.

För att vi ska lyckas ta fram den absolut bästa upplevelsen för dina medarbetare kommer vi därför att utmana dig som kund, analysera era behov och ge dig våra bästa råd på vägen!

Mer om skräddarsytt intranät i SiteVision

Mer om skräddarsytt intranät i Microsoft 365

Några av Sveriges bästa intranät

Soleil har levererat många av de mest uppmärksammade intranäten. För några av våra kunder har vi också byggt digitala arbetsplatser som kombinerar SiteVision och Microsoft 365.

kunder som vunnit priser och utmärkelser

Rikshem klättrade till toppen

Har nu Sveriges bästa intranät

Kontakt

Vill du veta mer om hur Soleil kan hjälpa dig med intranät och digitala verktyg? Ring eller mejla mig så bestämmer vi en tid.

Vill du veta mer?

Vi kontaktar dig





Kontakt